För närvarande har vi tekniska problem med vår publicering av nyheter från Mynewsdesk på vår startsida. Ta del av våra nyheter direkt och säkert på vår sida i Mynewsdesklänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Stäng

Annonsering av valfrihetssystem 2018 E-legitimering

E-legitimationsnämnden annonserar om inrättande av valfrihetssystemet 2018 E-legitimering enligt lagen (2013:311) om valfrihetssystem i fråga om tjänster för elektronisk identifiering (ELOV).

Valfrihetssystemet kommer att tilldelas samtliga sökande som uppfyller ställda krav i det upphandlingsdokument som finns att ta del av nedan.

Upphandling av de tjänster som omfattas av valfrihetssystemet genomförs genom att upphandlande myndigheter inrättar ett s.k. valfrihetssystem enligt 1 § ELOV. E-legitimationsnämnden administrerar valfrihetssystemen på uppdrag av respektive upphandlande myndighet samt tilldelar för deras räkning kontrakt till de sökande som uppfyller kraven.

En lista över de upphandlande myndigheter som uppdragit åt E-legitimationsnämnden att administrera valfrihetssystemet för deras räkning finns som Bilaga A till upphandlingsdokumentet. Ytterligare upphandlande myndigheter kan komma att tillföras listan löpande i takt med att de ansluter sig till 2018 E-legitimering.

Upphandlingsformen innebär i korthet att E-legitimationsnämnden, för upphandlande myndigheters räkning, löpande begär in ansökningar genom annonsering på denna webbplats. E-legitimationsnämnden ska sedan, för upphandlande myndigheters räkning, godkänna samtliga sökande som uppfyller de krav som angetts i denna annons, i upphandlingsdokumenten och som inte uteslutits på särskild grund.

Leverantörer kan löpande ansöka om godkännande som Leverantör enligt Valfrihetssystemet. Detaljer kring ansökan och ansökningsprocess framgår av Upphandlingsdokumentet.

Valfrihetssystem 2018 E-legitimering innebär att Leverantör ska:

  1. vara utfärdare i berörda e-legitimationer eller, i undantagssituationer, vara leverantör av identitetsintyg
  2. tillhandahålla funktioner där
    • Användaren legitimerar sig för tillträde, uppgiftslämnande (Legitimeringsfunktion) samt
    • Användaren identifieras och intyg utfärdas om vem som har legitimerat sig (Identifierings- och intygsfunktion),
    • Användaren identifieras och intyg utfärdas om vem som har skrivit under (Funktion för elektronisk underskrift)
  3. förse intygen (Identitetsintyg)  med upp­gifter om Användarens identitet och attribut och Utfärdarens elektroniska stämpel
  4. leverera Identitetsintyg direkt  till den Förlitande part som beställt intyget.

Avtalsstruktur

Denna annons pekar på upphandlingsdokumentet ovan, som i sin tur hämtar krav från Bilaga B Anslutningsavtal för Leverantör, inklusive Regelverket och dess bilaga 1 Tillitskrav.

Det är den ansökande leverantörens ansvar att i samband med ansökan om valfrihetssystem för 2018 E-legitimering hålla sig uppdaterad kring gällande versioner av samtliga dokument ovan.

Upphandlande myndigheter

Under annonstiden har Förlitande parter i offentlig sektor möjlighet att teckna avtal med E-legitimationsnämnden. Samtliga organisationer som faller under lagen (2016:1145) om offentlig upphandlings definition av ”upphandlande myndighet” har möjlighet att teckna avtal med E-legitimationsnämnden, vilket möjliggör för E-legitimationsnämnden att tilldela valfrihetssystem för 2018 E-legitimering för den upphandlande myndighetens räkning.

Upphandlande myndigheter mejlar följande uppgifter till kansliet@elegnamnden.se:

  • Upphandlande myndighetens namn
  • Organisationsnummer
  • Avtalets behöriga  undertecknare, namn
  • Kontaktperson, mejladress

Vi gör i ordning avtalsdokumentet och återkopplar till kontaktpersonen.

Ansvarig myndighet för denna annonsering om valfrihetssystem är

E-legitimationsnämnden
Organisationsnummer 202100-6438
Postadress: E-legitimationsnämnden, 171 94 Solna

Nyhetsbrev

Sociala medier