E-legitimation är en identitetshandling på nätet

En e-legitimation är en värdehandling som fungerar som en id-handling på internet. De flesta i Sverige kan skaffa en e-legitimation från sin bank, men fler utfärdare av e-legitimationer är på väg.

E-legitimation, eller eID som det också kallas, är en elektronisk id-handling som du kan använda för att legitimera dig på ett säkert sätt på en webbplats, i en e-tjänst eller exempelvis när du själv tagit kontakt på telefon med en myndighet eller din bank och behöver identifiera dig för att få hjälp med ett personligt ärende.

När du loggar in med din e-legitimation bevisar du elektroniskt att du är den du säger att du är. Det är precis som när du visar ditt fysiska id-kort, pass eller körkort för ombudet om du ska kvittera ut ett paket, eller på flygplatsen om du ska flyga utomlands.

Några exempel på vanliga situationer när du behöver en e-legitimation är när du

  • loggar in på en webbplats som kräver att du identifierar dig, exempelvis hos en myndighet eller en bank
  • skickar pengar med Swish
  • loggar in och skattedeklarerar på Skatteverkets webbplats.

Låt inte någon annan använda e-legitimationen

Din e-legitimation är en personlig värdehandling. Du ansvarar för allt den används till. Lämna aldrig ut koder eller annat som gör att någon annan kan komma åt dina uppgifter.

Vänd dig till en utfärdare för att skaffa en e-legitimation

Om du vill skaffa en e-legitimation som privatperson vänder du dig till någon av de som utfärdar e-legitimationer. Det finns olika typer av e-legitimation för olika behov. Vissa kräver att du har ett bankkonto, andra att du är folkbokförd i Sverige. Många har en åldersgräns och kräver att du har tillstånd av en vårdnadshavare om du är under 18.

E-legitimationer för privatpersoner

Fysisk e-legitimation

En fysisk e-legitimation får du i form av ett smartkort, det vill säga ett plastkort som innehåller ett chip. När en e-tjänst begär att du identifierar dig använder du kortet i en separat kortläsare tillsammans med ett lösenord.

E-legitimation i datorn

Med e-legitimation i datorn laddar du ner e-legitimationen på en fil från din utfärdare. När en e-tjänst begär att du identifierar dig använder du filen tillsammans med ett lösenord.

E-legitimation i mobiltelefonen

Med e-legitimation i mobiltelefonen har du din e-legitimation lagrad i en app. När en e-tjänst begär att du identifierar dig använder du appen tillsammans med ett lösenord.

Kvalitetsmärket Svensk e-legitimation ger trygghet och överblick

E-legitimationerna i Sverige växer i antal. För att du ska kunna veta hur mycket du kan lita på olika e-legitimationer finns kvalitetsmärket "Svensk e-legitimation". Det visar att staten genom E-legitimationsnämnden har granskat och godkänt e-legitimationen och bedömt att den är pålitlig.

Logotyp för kvalitetsmärket Svensk e-legitimation

I dag finns två e-legitimationer för privatpersoner med kvalitetsmärket Svensk e-legitimation:

  • AB Svenska Pass, som finns på Skatteverkets nya id-kort och är godkänd på den högsta tillitsnivån 4
  • Freja eID+, som används i mobilen och är godkänd på tillitsnivå 3.

Den vanligaste e-legitimationen i Sverige är BankID. Även Telia har en e-legitimation men utfärdar just nu inga nya till privatpersoner. Varken BankID eller Telias e-legitimation har kvalitetsmärket Svensk e-legitimation, men fungerar i de flesta e-tjänster som kräver e-legitimation.

eIDAS: Utländska e-legitimationer i svenska tjänster

Under hösten 2018 blir det tillåtet att logga in med vissa utländska e-legitimationer i de offentliga svenska e-tjänsterna och i en del privata tjänster som kräver e-legitimation. Det ärEU-förordningen "eIDAS" som gör det möjligt.

Gör det enklare i kontakten över landsgränserna 

Tanken med eIDAS-förordningen är att det ska bli enklare att utföra ärenden digitalt i andra EU-länders tjänster. Behovet har ökat eftersom vi bor, arbetar, studerar och reser alltmer över våra landsgränser. Än så länge har inga svenska e-legitimationer anmälts för att kunna logga in med i andra länders e-tjänster.

Två myndigheter delar Sveriges ansvar

E-legitimationsnämnden har regeringens uppdrag att koppla ihop de utländska e-legitimationerna med de svenska tjänsterna. Post- och telestyrelsen har tillsynsansvaret för e-underskrifter och andra betrodda tjänster enligt eIDAS-förordningen.

Nyhetsbrev

Sociala medier